All Post-it® Super Sticky Notes are now made with plant-based adhesive (67% plant-based adhesive).

HISTORISCHE TIJDLIJN

Over Post-it® Brand

Al meer dan 40 jaar helpt Post-it® Brand mensen meer productief, communicatief en expressief te zijn op verschillende creatieve manieren.

  • Zo universeel als de producten nu zijn, zo onzeker was het ontstaan. Terugkijkend herinnert het ontstaan van ons fenomeen Canary Yellow™ ons aan een waardevolle les: vasthoudendheid is soms net zo belangrijk als inspiratie wanneer je een idee wilt verwezenlijken.

ZO IS HET ALLEMAAL BEGONNEN:

  • Van ontdekking…

    Dr. Spencer Silver, een 3M-wetenschapper, was druk bezig om verschillende lijmen te onderzoeken. Tijdens het proces ontdekte hij iets merkwaardigs: een lijm die lichtjes kleeft aan oppervlakken maar niet hecht.

    "Het was onderdeel van mijn werk als onderzoeker om nieuwe lijmen te ontwikkelen en

in die tijd wilden we een grotere, sterkere en taaiere lijm ontwikkelen", volgens Silver. "Dit had geen van die eigenschappen."

  • Wat Silver had ontdekt, was iets wat men microsferen noemt welke hun plakkerigheid behouden, maar met een 'verwijderbaar component', waardoor vastgeplakte oppervlakken makkelijk losgetrokken kunnen worden.

  • Preaching the Gospel

    Zingen in de kerk

    Jarenlang zocht Silver naar een doel voor zijn ontdekking. Maar dat weerhield hem er niet van zijn creatie te delen met zijn collega's.

    "Ik werd bekend als meneer Vasthoudend, omdat ik niet wilde opgeven."

    Ondertussen was Art Fry, een andere wetenschapper van 3M, gefrustreerd. Elke woensdagavond, gedurende kooroefening, gebruikte hij kleine stukjes papier om de liederen aan te duiden die gezongen werden in de komende mis. 's Zondags ontdekte hij dat alle papiertjes uit zijn gezangbundel waren gevallen.

    Hij had een bladwijzer nodig die aan het papier bleef plakken en de pagina's niet beschadigde.

  • … naar Eureka!

    Terugdenkend aan een seminar die hij had bijgewoond over Silvers microsferen, kreeg hij wat hij nu een Eurekamoment zou noemen. "Zo'n moment waar je adrenaline van gaat stromen." 1

    Samen met Silver begonnen ze een product te ontwikkelen. Zodra ze boodschappen begonnen te schrijven aan elkaar op kantoor, realiseerden ze het potentieel van dit product.

"Ik bedacht me dat wat we hadden ontwikkeld veel meer was dan een bladwijzer" aldus Fry. "Het is een nieuwe manier van communiceren."

  • Probeer het en je vindt het geweldig

    Fry besloot om zijn product te testen op het hoofdkantoor van 3M.

Fry deelde zijn zelfklevende memo's uit aan alle medewerkers van 3M. Ze vonden het geweldig.

  • In eerste instantie lanceerde 3M het product in 4 steden onder de naam Press 'n Peel met wisselende resultaten.

    De Boise Blitz

  • De Boise Blitz

    Marketeers besloten om het product direct in de handen van de gebruiker te leggen. Dit massale steekproefonderzoek - bekend als de Boise Blitz doordat het begon in Boise, Idaho - was een geweldig succes. Negentig procent van de mensen die het product probeerde gaf aan het product ook te gaan kopen.

1980 tot 1986

  • A Star is Born

    Een ster is geboren

    De memo's verspreiden zich 'als een virus', aldus Fry. "Het was altijd al een product dat voor zichzelf adverteerde, omdat het op documenten werd geplakt die klanten naar anderen stuurden, die vervolgens weer nieuwsgierig werden. Ze bekeken het, haalden het eraf en begonnen ermee te spelen, om vervolgens zelf naar de winkel te gaan en een blokje te kopen."

    Volgens Silver is het, net als vele baanbrekende innovaties, een product wat niemand dacht nodig te hebben totdat ze het gingen gebruiken.

  • Geel krijgt het gedaan

    Op 6 april werd de uitvinding van Silver en Fry in Amerikaanse winkels verkocht als Post-it® Notes.

De nu iconische kleur Canary Yellow™ was bij toeval gekozen - een laboratorium naast dat van hen had alleen nog maar geel papier over.

  • Lee Iacocca en andere Fortune 500 CEO's vertelden hoe zeer ze Post-it® Notes waardeerden. Post-it® Notes worden geïntroduceerd in Canada en Europa.

  • Grootheid wordt gemarkeerd

    Fry werd geëerd met een baan als 'corporate researcher', de hoogste technische functie bij het bedrijf. "Mijn grootste beloning is," zoals hij zei, "om zoveel mensen mijn product te zien gebruiken en waarderen." Post-it® Index werd geïntroduceerd als een nieuwe manier om te organiseren met kleurencodes, te archiveren en aan te duiden.

1987 tot 1996

Blijvend voor altijd

De Post-it® Note vierde zijn 10-jarige verjaardag en werd in vele lijsten van consumentenproducten als beste product van het decennia geroemd.

  • Post-it® Meeting Charts werden geïntroduceerd. Brainstormen is nooit meer hetzelfde geweest

    Na 28 jaar bij 3M ging Spencer Silver, medeoprichter van Post-it® Notes, met pensioen. In die tijd had hij meer dan 22 patenten op zijn naam gekregen.

    Zowel Silver als Fry hebben hun loopbanen bij 3M beëindigd, waarbij ze de hoogste onderscheidingen voor onderzoek, evenals verscheidene prijzen voor internationaal ingenieurschap hebben gewonnen.

1997 tot 2003

  • Post-it®-producten in Hollywood

    De hoofdpersonen in de film 'Romy and Michele's High School Reunion' claimen Post-it® Notes te hebben uitgevonden nadat ze afgestudeerd waren.

Een werkplekstudie stelde dat werknemers gemiddeld 11
Post-it® Notes per dag ontvangen van collega's.

  • Post-it® Notes worden in meer dan 100 landen verkocht. De unieke lijmlaag van Post-it® wordt in meerdere producten van 3M gebruikt.

    Post-it® Z-Notes

  • Plakkerige situaties

    Post-it® Super Sticky Notes werden geïntroduceerd. Ze hechten sterker en zijn daardoor bruikbaar op verticale en niet-gladde muren.

    In een aflevering van Sex and the City verbrak het vriendje van Carrie de relatie via een Post-it® Note.

2004 tot nu

  • Blijft bij jou

    Post-it® Notes vierde zijn 25-jarig bestaan.

    In de laatste aflevering van het seizoen van Grey's Anatomy schreven Meredith Grey en Derek Shepherd hun trouwbeloftes op Post-it® Notes.

  • Post-it® Notes gaan de wereld over

    Post-it® Notes zijn nu beschikbaar in meer dan 150 landen. Er zijn bij elkaar opgeteld meer dan 4000 Post-it®-producten

    Na Post-it® Notes gezien te hebben in films, popart-mozaïek en in het dagelijks leven van miljoenen mensen, is Silver overrompeld. "Het feit dat het zo geëxplodeerd is als product, was meer dan ik ooit heb durven dromen."

  • 1 CNN online uitgave. Donderdag, 4 april 2013

    3M, Post-it en de kleur Canary Yellow zijn handelsmerken van 3M. © 3M 2016


MEER TIPS & IDEEËN?

Ja, ik ontvang graag regelmatig aanbiedingen en informatie van Post-it®!