Gap Analyse is een onmisbare methode bij het beoordelen van je huidige prestaties ten opzichte van je potentiële prestaties.
Door vast te stellen hoe je activa en middelen ingezet worden (en mogelijk onvoldoende worden ingezet), maakt Gap Analyse het mogelijk om je zakelijke doelstellingen eerder te bereiken, zowel op korte als op lange termijn.
Bepaal op welk onderwerp je jouw Gap Analyse wilt loslaten. Het kan van alles zijn dat van belang is voor je activiteit, met inbegrip van: het genereren van inkomsten, besparen van kosten, ontwikkelen van producten, enz.
Schrijf dit onderwerp op een groot vel, zoals een Post-it® Meeting Chart, zodat je teamleden het kunnen zien.
Schrijf op het vel waar je je op dit moment bevindt in relatie tot je onderwerp. Dit zal grotendeels om maatstaven of kenmerken gaan, maar kan ook worden toegepast op branding (d.w.z. hoe er naar je product wordt gekeken).
Schrijf vervolgens op waar je over een specifieke termijn wilt zijn. Wil je bijvoorbeeld de komende 18 maanden drie belangrijke kenmerken aan je product toevoegen?
Bepaal hoe de kloof zal worden opgevuld. Een aantal gebruikelijke methoden om dit gedeelte in te vullen, zijn onder andere de visgraatmethode of het uitvoeren van een sterkte-zwakteanalyse. Of dicht de kloof via de '6 M's':
Start met het in kaart brengen van manieren om deze kloven te overbruggen - werk samen met belangrijke teamleden om praktijken te bepalen waarmee elke kloof gedicht kan worden en de data waarop deze praktijken ingevoerd zullen worden. Maak een interne balans op van wat je momenteel al hebt en wat je nog nodig hebt om elke kloof aan te pakken - evenals een potentieel budget voor elk onderdeel.
Houd regelmatig bijeenkomsten, dagelijks, wekelijks en om de twee weken, om de voortgang te beoordelen en vast te leggen welke stappen onderweg of afgerond zijn.
Ja, ik ontvang graag regelmatig aanbiedingen en informatie van Post-it®!